منظور من از مطرح کردن « جهان بی مرز » تایید و یا رد کردن آن نیست. منظور من از بررسی جهان فرامرزی یا جهان بدون مرز شناخت و درک این پدیده است. این پدیده هم مانند بسیاری از پدیده ها علاوه بر  فواید و مزایا،  مشکلاتی را به همراه دارد که با شناخت از آن می توان به رفع آنها پرداخت.

جامعه بشری در ابتدای ورود، به عصر و زمانه نوینی است که تحولات و دگرگونی های پر شتاب و همه جانبه ای را به دنبال دارد. دورانی که تعلقات فرا ملی، مفاهیم جدیدی را در فرا روی ما در مقابل  مناسبات و تفکر دنیای کهن قرار می دهد. 

الف- برای درک «جهان بی مرز» می توانیم ،  اتحادیه اروبا (بازار مشترک اروپا ) را که شکل ابتدایی جهان بی مرز است را مثال بزنیم . و می بینینم بر خلاف تصور بعضی از دوستان،  کشور های اروپایی با پیوستن به اتحادیه اروپا نه آنکه  ارزش های فرهنگی ( زبان، خط ، تاریخ، ادبیات، آداب و رسوم و غیره ) را از دست نداده اند بلکه با کمرنگ شدن مرز ها، ملت ها ی اروپا به هم نزدیک تر شده اند. و تاثیرات متقابل فرهنگی،  باعث غنای فرهنگی آنان  شده است.

ب- ما چه بخواهیم و چه نخواهیم گام های اولیه را بسوی جهان بی مرز برداشته ایم. به مثال های زیر توجه کنید.

1-  به همین زبان فارسی خودمان نگاه کنید که از مرزها گذشته و هر روز واژه های نوینی وارد آن می شود و مردم بی هیچ تعصبی این واژه ها را بکار می برند. زبان در دنیای امروز همانند رود ی است که هر آنچه را که  در بستر و یا  مسیر خود بیابد، یا در خود هضم میکند و یا با خود می برد. تصور نمی کنم که مرز زبان، در دنیای کنونی، مرزی باشد که بتواند ملت ها را از همبستگی جهانی و فرا مرزی جدا کند و فاصله بیاندازد 

2- شبکه جهانی اینتر نت، مرز و بومی نمی شناسد. جهانی است بی مرز. آیا این پدیده ی جهان بی مرز،  ایران را تکه تکه کرده است؟ آیا با حافظ و فردوسی مخالفتی دارد؟ البته که نه .

3- پست - یی میل نمونه دیگری از جهان بی مرز است که جای پست و تمبر های ملی را گرفته است.

4- شرکت های چند ملیتی - امروزه قطعات مختلف یک ماشین در کشور های متفاوت تولید می شود و در نهایت، تولیدِ  مونتاژ شده ، در سراسر دنیا به فروش می رسد بی آنکه خم به ابروی فردوسی و یا دانته و یا شیکسپیر بیاید. آنان که نگران مرز ها و ارزش های فرهنگی هستند مشاهده می کنند که حرکت جوامع بشری بسوی غنای ارزش های فرهنگی و تعاریف متفاوت است.

5- سازمان ملل. سازمانی است جهانی و فرا مرزی است

6- علوم و اختراعات. ابزاری هستند که مرز و بومی نمی شناسند. هرچه کشف  و یا اختراع شود به خارج از مرز ها و  سراسر جهان فرستاده می شود.

7- مذهب . اسلام ، مسیحیت و سایر ادیان جهانی هستند و در داخل هیج مرزی نمی توانند محدود شوند. تفکر و تخیل انسان که مرز پذیر نسیت. حج عملی است فرا مرزی. واتیکان مرکز جهان مسیحیت است است که امری فرا مرزی است. عرفان و باور به خدا ی یکتا ، در جهان بی مرز حضور دارد.

8-  بانک جهانی و تبادلات تجارتی،  اقتصادِ  جهانِ بی مرز است.

9-  تجارت از طریقِ  شبکه اینتر نت،  در جهانی بی مرز فعالیت دارد.

10- رکود اقتصادی ... امروزه اقتصاد چیزی نیست که در محدوده مرز ها بشود با آن مقابله کرد. رکود اقتصادی در آمریکا بی تردید بر اتحادیه اروپا و سایر کشور های دیگر تاثیر می گذارد

11- نفت –  این ماده حیاتی و در تمام جهان ازآن استفاده می شود . قوانین بین الملی ( جهان بی مرز) در باره حمل و نقل و تولید خرید و فروش آن حکم می کند

12- فقر جهانی . این یکی از معضلاتی است که در برابر بشر و بشریت قرار دارد و چیزی نیست که بشود از درون مرز ها با آن مقابله کرد. باید توسط نهاد های بین الملی با آن به مبارزه پرداخت.

13- صلیب سرخ و هلال احمر . سازمان بدون مرز جهانی است.

14-  سازمان سبز و محیط زیست حرکتی جهانی است . اگر لایه  اوزون هوا در اثر بی توجهی، به آلودگی هوا و محیط سبز شکاف بردارد معضلاتی جهانی خواهد داشت در نتیجه از طریق سازمان ها و نهاد های بین المللی  باید به این امر مهم پرداخته شود.

15- ادبیات برتر - امروزه آثار نویسندگان بزرگ از مرز های خود عبور می کنند و مرز های زبانی، کشوری و غیره را پس می زنند و در جهانی بی مرز مطالعه می شوند . مثلن خیام ، حاقظ، سعدی، فردوسی، دانته ، شیکسپیر، ساراماگو ( در کتاب کوری) ، نیچه ، گارسیا مارکیز ( صد سال تنهایی) و عیره

16-  طلا - دارای ارزشی جهانی است و قوانین بین الملی در خارج از حیطه  مرزها ی اقتصادی و سیاسی، بر آن حکمفرماست

17- ارزش اضافی - در هر کجای دنیا که بروی در رابطه با تولید یا باید کارفرما باشی و یا مزد بگیر.  قوانین کار،  گر چه در داخل کشور ها ( مرز ها) تصویب می شود ولی در کل در رابطه باسازمان کار و حقوق بین الملی است . گرچه در کشور های در حال رشد بسیاری از قوانین اجرا نمی شود ولی در آتیه ، بسیاری از کشور ها، به خاطر روابط دو جانبه تبادلات و روابط بین المللی ،ناچار خواهند بود از قوانین فرامرزی  پیروی کنند.

18- همبستگی بین المللی موضوعی فرا مرزی است.

19- جنبش صلح جهانی،  مبارزه علیه مواد مخدر، حقوق بشر ، مبارزه علیه تولید اسلحه ، مبارزه علیه دخانیات، مبارزه جهانی علیه بیماری های ایدز و سرطان، سازمان بهداشت جهانی ، استاندارد های بین المللی، تلفن همراه، جام جهانی فوتبال و بازی های المپیک ، تلفیق موسیقی های ملل و غنای آن و هزاران مثال دیگر نموداریست از جهان بی مرز .

در ضمن، تا زمانیکه مرز ها و مرز بندی ها از ذهن ما پاک نشود مرز های جغرافیایی پا بر چا خواهد ماند. بگذار اصلن نگران مرز های جغرافیایی نباشیم . چون این مرز ها را فرزندان فقر زده و کوخ نشینانِ هر جامعه در جنگ ها با خون و جان خود حفظ خواهند کرد. امروز ه در عراق و افغانستان، بیل گیت ها ، نایک ها، جورج بوش ها و تونی بلر ها نمی جنگند . کارگران و زحمت کشان هستند در مقابل هم قرار داده شده اند تا خون خود را برای حفظ منافع شرکت های نفتی موقعیت های سوق الجیشی بریزند. بی خانمانی و در بدری و فقر و مرگ کوخ نشینان مرز ها را حفظ حراصت می کند.

امروزه،  مرز ها فقط برای حقظ منافع عده ی محدودی است که به سبک غار نشینان زیر عنوان دفاع از تمامیت ارزی،  قسمت اعظم سرمایه کشور را صرف تبلیغات و جنگ افزار های خانمان برانداز می کنند. به عنوان مثال ایالات متحده آمریکا در سال،  650 بیلیون دلار از درآمد ملی را خرج اسلحه می کند . با این مبلغ می شود تمامی افریقا را، با آبیاری و آبرسانی و کشاورزی صنعتی از  فقر نجات داد. این کشور از سال 2001 تا کنون 6  تریلون  صرف اقدامات جنگی  و پشتیبانی از جنگ کرده است.
 رشد نهاد ها و سازمان های بین المللیِ جهان فرامرزی، می تواند مسیر این سرمایه عظیم را عوض کند و در خدمت تعلیم و تربیت ، بهداشت رایگان عمومی و رفاه جوامع بشری قرار دهد.

در داخل این مرز های اقتصادی سیاسی و جغرافیایی سانسور ، زندان و شکنجه، تبعیض و بی عدالتی از طرف دولت ها بر ملت ها حضور فعال دارد. اما با رشد جامعه جهانی بی مرز و نهاد های فرا ملیتی و فرا مرزی و همبستگی جهانی ِ  ملت ها،  از قدرت دولت ها کاسته خواهد شد  و مرز ها روز به روز  کمرنگ و کمرنگ تر خواهند شد. و در گهواره مرز ها، و تفکر کهن  نوزاد جهانِ بی مرز رشد خواهد کرد.
فریدون